С ПЪЛНА ГАЗ КЪМ БЪДЕЩЕТО

ПРЕОСМИСЛЕН РОТОРЕН ДВИГАТЕЛ

Иновативен, плавно работещ, предизвикателен - възможностите и ограниченията на роторния двигател винаги са вълнували автомобилната индустрия. Коя е по-добрата марка, която да ги превърне в успех, от Mazda? С минало, изпълнено с модели с ротационни двигатели, Mazda сега насочва технологията в нова смела посока. С Mazda MX-30 R-EV, първият в историята PHEV с роторен двигател.

"Нова ера", "задвижването на бъдещето": Това са някои от начините, по които търговските медии изразяват първоначалната си еуфория от германското изобретение на Ванкеловия двигател. Между другото, те биха могли да бъдат използвани и за описание на последната иновация в ротационната технология - Mazda MX-30 R-EV. Представен премиерно през 2023 г., моделът отбелязва първото завръщане на този тип двигател в серийните автомобили на марката от осем години насам. Под формата на генератор на енергия, 50-литров резервоар за гориво зарежда батерията на този PHEV по време на движение, като удължава пробега до 680 км без необходимост от зареждане или презареждане. Този последен пробив обаче е само най-новата част от десетилетната история между Mazda и роторните двигатели - увлечение, което датира от далечната 1961 г.

На 4 юли същата година японското правителство официално одобрява лицензионното споразумение на Mazda с германската компания NSU Wankel GmbH за използването на революционния ротационен двигател. Проектиран от изобретателя Феликс Ванкел, двигателят не се нуждае нито от бутала, нито от цилиндри.

Вместо това въртящите се дискове заместват движението на буталата нагоре-надолу, което води до работа с ниски вибрации, минимални шумови емисии, компактна конструкция и намалено тегло. Този технологичен пробив подтиква инженерите на Mazda да преосмислят изцяло автомобила. Не само за да доведат роторния двигател до производствена зрялост, но и за да разработят новаторски дизайн на автомобила, в който предимствата на задвижването да могат наистина да изпъкнатВместо това въртящите се дискове заместват движението на буталата нагоре-надолу, което води до работа с ниски вибрации, минимални шумови емисии, компактна конструкция и намалено тегло. Този технологичен пробив подтиква инженерите на Mazda да преосмислят изцяло автомобила. Не само за да доведат роторния двигател до производствена зрялост, но и за да разработят новаторски дизайн на автомобила, в който предимствата на задвижващия агрегат да могат наистина да изпъкнат.

CHALLENGER SPIRIT - MAZDA ПРЕОТКРИВА РОТОРНИЯ ДВИГАТЕЛ

Въпреки че в крайна сметка именно моделите с ротационен двигател спечелиха първото световно признание на марката Mazda, пътят до него не беше лесен. Ротационните двигатели са свързани с уникални предизвикателства, а пречките, породени от новата технология, карат почти всички от около 30-те други лицензополучатели да се откажат от двигателя. 

Не и Mazda. На автомобилното изложение в Токио през 1964 г. компанията представя футуристичния Cosmo Sport 110 S - прототип, разработен от "отдела за изследване на ротационните двигатели на Mazda". Този изследователски център е оглавяван от главния инженер (и по-късно президент на Mazda) Кеничи Ямамото, който само за две години и с екип от 47 инженери оптимизира качеството на материалите за производство на двигатели и прави самите двигатели издръжливи. 

Поглеждайки назад, Ямамото си спомня: "Нашият екип от инженери и техници се справи с предизвикателството с неуморни усилия, решителност и борбен дух." Дръзката технология на задвижване беше съчетана с дързък дизайн на автомобила и отдаденост на японската естетика и изработка, които вече изразяваха манталитета на Mazda "Crafted in Japan".  С изключителен дизайн, вдъхновен от известен италиански спортен автомобил, елегантният двуместен автомобил бе висок само 1,17 м и скоро бе оприличен на аеродинамичен "Superbird".

1967 MAZDA COS­MO SPORT 110 S


Mazda Cosmo Sport 110 S започва да се произвежда през май 1967 г. като първия в света автомобил с двудисков роторен двигател. Цунеджи Мацуда дава ярко описание на изживяването при шофиране на състезателния автомобил: "По-скоро прилича на летене, отколкото на шофиране на автомобил." Още от самото начало този пионер на роторния двигател се отличаваше и с впечатляваща издръжливост: Още в първото си състезание, 84-часовия Маратон на пътя на Нюрбургринг, Cosmo Sport 110 S се класира на достойно четвърто място. Това щеше да бъде прелюдия към над 200 победи за Mazda с роторни двигатели в състезателни серии за туристически автомобили - и, при 14-ия опит, триумф в най-известното от всички 24-часови състезания: Льо Ман. През юни 1991 г. Mazda 787B, задвижвана от четиридисков роторен двигател, надделява над събраната конкуренция от Mercedes, Jaguar и Porsche и печели първата обща победа за японски отбор.

ОТ СЪСТЕЗАТЕЛНАТА ПИСТА ДО СЕРИЙНОТО ПРОИЗВОДСТВО

Тези първоначални стъпки в моторните спортове укрепиха глобалния профил на Mazda и увеличиха продажбите на нейните серийни модели. Пионерският модел Cosmo Sport 110 S е последван от още 34 роторни модела, включително такива икони на марката като Gran Turismo Luce R130, Mazda Parkway и RX-7. В началото на 70-те години на миналия век всяка втора Mazda имаше ротационен двигател под капака. Купетата са най-разпространени, но марката произвежда и ротационни модели седан и комби, както и ротационен пикап. Разцветът на ротативната култура обаче претърпява удар по време на първата криза с цените на петрола през 1974 г. Въпреки че роторните модели на Mazda служат като еталон за спазване на строгите норми за вредни емисии, техният разход на гориво все още е по-висок от този на конкурентните модели с конвенционално задвижване.

За да се противопостави на внезапно спадналите продажби, през 1974 г. Mazda стартира проекта "Феникс" под ръководството на Кеничи Ямамото. На пръв поглед невъзможното се превръща в реалност: Благодарение на техническите модификации разходът на гориво на роторните модели е намален с 50%, както демонстрира Mazda RX-7, японска икона на стила, представена през 1978 г. и работеща до 2003 г. През 90-те години на миналия век Mazda показа какво може да прави роторният двигател и в сегмента на ултралуксозните Gran Turismo, като пусна първия серийно произвеждан тридисков роторен двигател в Eunos Cosmo. Последният сериен автомобил на Mazda с ротационен двигател е RX-8, който се произвежда от 2003 до 2012 г. и достига спираща дъха способност за развъртане до 9000 об/мин. Характеристики, които донесоха на модела престижната награда "Международен двигател на годината".

РОТАЦИОННО БЪДЕЩЕ НА УСТОЙЧИВОСТТА

Въпреки че са новаторски по различни начини, всички роторни модели на Mazda се отличават с почти перфектна механична гладкост, характерна за този тип двигатели. Това удоволствие от шофирането е една от причините, поради които Mazda отново се насочва към ротационните двигатели, за да задвижва серийните си автомобили - както и техният потенциал за авангардна устойчивост. Още през 1991 г. Mazda демонстрира, че ротационният двигател е подходящ за работа без вредни емисии с водородна или електрическа технология на задвижване с батерии. Концепцията за ротационен двигател с удължен пробег е представена още през 1970 г. и най-накрая е реализирана в напълно серийния електрически задвижван модел Mazda MX-30 R-EV. За разлика от всички останали PHEV, роторният ДВГ на модела не се използва за задвижване на колелата, а генерира енергия за зареждане на електрическата батерия. Това прави шофирането уникално електрифицирано, като не се жертва нищо от радостта от шофирането, която е толкова съществена за групата. Като важно парче от пъзела за подхода на Mazda към задвижванията с множество решения, MX-30 R-EV вдъхва нов живот на успешната история на роторния двигател, продължаваща повече от 60 години. 

ВЪРТЕНЕ В ИСТОРИЯТА: ИЗВЕСТНИ МОДЕЛИ НА MAZDA

1967. Cosmo Sport 110 S Първият сериен модел на Mazda с двудисков ротационен двигател има мощност само 81 kW/110 к.с., но вече може да развие 200 км/ч по време на тестовете
1969. Luce R130 Coupé Моделът Gran Turismo бележи навлизането на Mazda в луксозния сегмент
1970. RX500 Концептуален автомобил с радикално ъглов и обтекаем дизайн
1974. Parkway Първият 26-местен роторен автобус с роторен двигател, моделът е обичан от феновете на Mazda и до днес
1975. Roadpacer AP 

Изключително продавана в Япония, тази държавническа лимузина е предназначена за висши държавни и промишлени служители.

1978. RX-7 Най-произвежданият роторен модел за всички времена в рамките на първото си поколение - точно 471 018 произведени бройки (повече от 800 000 за трите поколения)
1990. Eunos Cosmo Първият серийно произведен тридисков роторен двигател
2003. RX-8 След успешния RX-7, моделът се отличава с революционен дизайн без В-колони и е оборудван с новоразработен, лек и ефективен двудисков ротационен двигател RENESIS.
2015. RX-Vision Този концептуален спортен автомобил с двигател Skyactiv R, отличен като "Най-красивия концептуален автомобил на годината" през 2016 г., поставя началото на философията на дизайна Kodo

ВДЪХНОВЕНИЕ НА БОРДА

Открийте какво прави Mazda марка като никоя друга: уникална, изразителна, индивидуална. Събрали сме някои от най-вдъхновяващите материали за това какво се влага в нашите автомобили, както и къде могат да ви отведат те. Готови ли сте да се качите на борда?

ЯПОНСКИ ЛАКОВИ ИЗДЕЛИЯ

В продължение на хилядолетия производството на изкуството уруши се е издигнало от традиционен японски занаят до високотехнологична форма на изкуство, която се слави с използването на естествени, дълготрайни ресурси.

ВИЖТЕ ПОВЕЧЕ
#MAZDADISCOVERS

Открийте уникалните европейски занаяти с Mazda в новата поредица на YouTube.

ВИЖТЕ ПОВЕЧЕ
ДЕТАЙЛИТЕ ПРАВЯТ СЪВЪРШЕНСТВОТО

В Mazda съвършенството е с човешко докосване. Нашите занаятчии Takumi създават и усъвършенстват предметите на ръка, докато всеки детайл не стане точен. За да осъществим тази идея за майсторство, ние се приближихме - наистина отблизо. От глинени модели до боядисване - сътрудничеството с Macrofying приближава малките неща, които правят нашите автомобили толкова специални. Открийте Mazda така, както не сте я виждали досега: под микроскоп.

НАУЧЕТЕ ПОВЕЧЕ
ИГЛИ

Скромната игла за шиене, първоначално използвана от самураите в битка, днес е синоним на съвременния град Хирошима и има своята история на произход.

НАУЧЕТЕ ПОВЕЧЕ ТУК
МАЙСТОР НА МЕТАЛА

Ютака Кавано е майстор Такуми - майстор занаятчия, който умее да създава изкуство чрез формата. Експерт в манипулирането на метала, неговата работа е символ на дизайна и занаятчийските умения, които могат да се видят на всички автомобили Mazda, слизащи от производствената линия. Mazda Stories каца в Хирошима, за да се запознае отблизо с работата му.

НАУЧЕТЕ ПОВЕЧЕ ТУК
ВСИЧКИ ФУНКЦИИ ГОЛЕМИ И МАЛКИ

На пръв поглед не би било добре да сравнявате втулка за окачване - всяко отделно парче е с диаметър не по-голям от пет инча - с чифт пръчици за хранене. Въпреки това между тях има повече допирни точки, отколкото предполагате. Както обяснява Ясуйоши Мушитани от Mazda, втулката на окачването има много повече, отколкото се вижда на пръв поглед...

НАУЧЕТЕ ПОВЕЧЕ ТУК
МУЗЕЙ НА MAZDA

Разгледайте 10 скрити съкровища в музея Mazda в Хирошима..

НАУЧЕТЕ ПОВЕЧЕ
АМАМИ ОШИМА

С криволичещи пътища и вкусна храна, Амами Ошима не е далеч от континентална Япония, но въпреки това е отделен свят със зашеметяващи пътувания и богата кухня.

НАУЧЕТЕ ПОВЕЧЕ
Речник на Mazda

Знаете ли произхода на името Mazda? Чували ли сте някога термина "джинба итай" и се чудите какво е това? означава ли или как се произнася? Вижте нашето изчерпателно ръководство за японския език на Mazda

НАУЧЕТЕ ПОВЕЧЕ
ЗАПОЗНАЙТЕ СЕ С ПРОИЗВОДИТЕЛИТЕ

В Mazda CX-5 всичко е дело на дизайнерите. Получили свобода да следват вдъхновението си, те превърнаха визията и философията на Mazda в най-продавания SUV.

НАУЧЕТЕ ПОВЕЧЕ
ПРАКТИЧНОСТ И ЕФЕКТИВНОСТ

Седнете в този емблематичен кабриолет за пътешествие из Външните Хебриди. Това е история за пъргавина, спиращи дъха гледки и няколко неочаквани обрата.

НАУЧЕТЕ ПОВЕЧЕ