ИНОВАЦИЯ

ВСИЧКИ ФУНКЦИИ ГОЛЕМИ И МАЛКИ

На пръв поглед не би било добре да сравнявате втулка за окачване - всяко отделно парче е с диаметър не по-голям от пет инча - с чифт пръчици за хранене. Въпреки това между тях има повече допирни точки, отколкото предполагате. Както обяснява Ясуйоши Мушитани от Mazda, втулката на окачването има много повече, отколкото се вижда на пръв поглед.

 

На масата са поставени пет чифта клечки за хранене, които се издигат от най-ниското възприемано качество до най-високото. Първият комплект е от кутия "Бенто", а следващият - от магазин за хранителни стоки. Третият и четвъртият са от елитни ресторанти, а петият комплект, забележително, е поръчков чифт ръчно изработени бамбукови пръчици, някога променени и оформени от един конкретен потребител - Шунджи Танака, дизайнерът на оригиналната Mazda MX-5. Направени от бамбуково дърво, на Танака са му били необходими около 40 години, за да намери правилния дизайн; и те са подредени така, че Ясуйоши Мушитани, старши главен инженер, отдел "Разработване на динамика на шасито" в Mazda, да може да опише значението на втулката на окачването: част с размерите на длан, но жизнено важна, намираща се в системата на окачването на всеки автомобил, която изглежда малко прилича на комплект пръчици за хранене.

 

За да се постигне правилният баланс между автомобила и водача, втулката на окачването може да се регулира на стъпки от 0,1 мм.

 

И все пак, пръчиците за хранене, казва Мушитани, са идеалното представяне на това как чувствителното докосване, дори на най-малкото ниво, може да се използва при шофиране. Тънък, заострен и лек, потребителят веднага знае какъв натиск да приложи върху ястието и може да получи незабавна обратна информация за храната, която пръчиците докосват. Дори материалът, използван за производството на пръчиците, като бамбук, може да промени вкуса на храната и цялостното възприемане на ястието. Казва се, че пръчиците трябва да действат като продължение на човешкото докосване, а не като просто устройство за ядене на храна. Именно тези прилики, смята Мушитани, съответстват на философията на Mazda по отношение на бушоните на окачването и също така помагат на водача да се чувства по-комфортно, да контролира и да е "едно цяло" с автомобила, независимо дали се справя с вълнообразни пътища, неравни трасета или тесни завои.

 

За тези, които не са наясно, втулката е малка, амортизираща част от цялостната система на окачването, която е специално проектирана да поглъща неравностите по пътя, да намалява шума под автомобила и да контролира степента на движение на шасито на автомобила по време на шофиране, особено при завиване. Може да се каже, че тези елементи са също толкова важни, колкото и всеки от главозамайващите екстериори на Mazda. Фактът, че всяка втулка от парчета играе толкова голяма роля с малко присъствие, е още едно чудо на инженерството.

ВСЯКА МАЛКА ЧАСТ ОТ ВТУЛКАТА НА ОКАЧВАНЕТО, С НЯКОЛКО ПРИМЕРА НА СНИМКАТА, Е ОТ ЖИЗНЕНОВАЖНО ЗНАЧЕНИЕ ЗА НАМАЛЯВАНЕ НА ШУМА, КОНТРОЛИРАНЕ НА ДВИЖЕНИЕТО И БЕЗОПАСНО ЗАВИВАНЕ. (ИЗОБРАЖЕНИЕ С ИЛЮСТРАТИВНА ЦЕЛ)

За това трябва да благодарим на Мушитани. Неговата визия за системата за втулки на окачването на Mazda е замислена малко след като той се присъединява към Mazda през 1988 г., а емблематичният MX-5 излиза на пазара една година по-късно, през 1989 г. Изненадващо, но не дебютът на MX-5 разпалва въображението на Мушитани, когато той в крайна сметка се присъединява към отдела за динамика на шасито през 1997 г. Вместо това му е възложено да работи по Mazda Titan Dash - товарен камион, който слиза от производствената линия през 2000 г. Той бързо прави няколко корекции на Titan Dash, най-вече по втулката на окачването, за да промени типичната твърдост на търговския автомобил в по-плавно и комфортно пътуване. "Промених само една структура на втулката и получих голямо подобрение, не само по отношение на вибрациите, но и при движението на автомобила", обяснява той. "Това е много малка част, но оказва голямо влияние върху шофирането."

 


През последните три десетилетия идеята на Мушитани е предадена на хората около него и е доразвита, доказвайки, че втулката на окачването оказва значително влияние върху усещането при шофиране, дори когато се наглася и настройва с разлики от 0,1 мм. Според Мушитани става въпрос за подобряване на комфорта на водача, както и за допълнителна роля за комуникация с водача, като същевременно "допринася за безопасността", казва той. Макар че има подходи за изключване на вибрациите и входните данни, достигащи до водача, подходът на Mazda към втулките, обяснява той, има за цел да "комуникира" и да предава условията на пътната настилка, така че да се вземат по-безопасни решения в движение. От друга страна, тази обратна връзка не може да причинява дискомфорт на пътниците в автомобила, а подходът на Mazda към втулките е намерил сладкото място между информативност и неинвазивност. Удобен и безопасен, той осигурява истинско Jinba Ittai преживяване между автомобила и водача.

"ТРЯБВА ДА ОПРЕДЕЛИМ ГЕОМЕТРИЯТА И КОНФИГУРАЦИЯТА НА ВТУЛКАТА, ЗАТОВА РАЗЧИТАМЕ НА ЧОВЕШКОТО УСЕЩАНЕ. КОГАТО СТАВА ВЪПРОС ЗА ВТУЛКА, ВСИЧКО Е ВЪПРОС НА ИНТУИЦИЯ И ОПРОСТЯВАНЕ НА НЕЩАТА"

Още по-изненадващо е, че процесът на изработване на втулки не се състои само от машинно произведени части. По-скоро човешкото докосване, както описва Мушитани, остава жизненоважно за гарантиране на правилните измервания и ъгли при всеки прототип на втулка преди производството. "Трябва да определим геометрията и конфигурацията във втулката", казва Мушитани, "така че разчитаме на човешкото чувство". Когато става въпрос за втулка, всичко е въпрос на интуиция и опростяване на нещата, казва той.

 

Именно тази връзка и комуникация между автомобила и водача е това, което Mazda продължава да отстоява. Когато става въпрос за втулка, това е взаимноизгодна връзка между автомобила и неговия водач. Автомобилът, чрез окачването, управлението и динамиката, комуникира с водача, а той може да се адаптира и да запази контрола си. "Автомобилът не трябва да става прекалено напредничав", завършва Мушитани. "Защото ако представянето на автомобила е твърде добро, водачът се чувства "управляван" от автомобила, а вместо това трябва сам да управлява автомобила. Това води до нашата философия на Jinba Ittai." Имайки предвид безопасността и позволявайки на водача да изпитва радост от шофирането, това малко парче втулка на окачването казва всичко, което трябва да се знае за Mazda.

ВДЪХНОВЕНИЕ НА БОРДА

Открийте какво прави Mazda марка като никоя друга: уникална, изразителна, индивидуална. Събрали сме някои от най-вдъхновяващите материали за това какво се влага в нашите автомобили, както и къде могат да ви отведат те. Готови ли сте да се качите на борда?

#MAZDADISCOVERS

Discover Europe's unique crafts with Mazda in new YouTube series.

LEARN MORE
JAPANESE LACQUERWARE

Over millennia, the production of urushi art has elevated from a traditional Japanese craft into a high-brow art form that’s celebrated for its use of natural, long-lasting resources.

LEARN MORE
ИГЛИ

Скромната игла за шиене, първоначално използвана от самураите в битка, днес е синоним на съвременния град Хирошима и има своята история на произход.

НАУЧЕТЕ ПОВЕЧЕ ТУК
МАЙСТОР НА МЕТАЛА

Ютака Кавано е майстор Такуми - майстор занаятчия, който умее да създава изкуство чрез формата. Експерт в манипулирането на метала, неговата работа е символ на дизайна и занаятчийските умения, които могат да се видят на всички автомобили Mazda, слизащи от производствената линия. Mazda Stories каца в Хирошима, за да се запознае отблизо с работата му.

НАУЧЕТЕ ПОВЕЧЕ ТУК
МУЗЕЙ НА MAZDA

Разгледайте 10 скрити съкровища в музея Mazda в Хирошима..

НАУЧЕТЕ ПОВЕЧЕ
АМАМИ ОШИМА

С криволичещи пътища и вкусна храна, Амами Ошима не е далеч от континентална Япония, но въпреки това е отделен свят със зашеметяващи пътувания и богата кухня.

НАУЧЕТЕ ПОВЕЧЕ
НАЙ-ВЕЛИКИТЕ ДИСКОВЕ В СВЕТА

Присъединете се към Mazda на вълнуващи пътувания покрай норвежките фиорди, както и по крайбрежието на Португалия и из планините на Япония.

НАУЧЕТЕ ПОВЕЧЕ
ПРАКТИЧНОСТ И ЕФЕКТИВНОСТ

Седнете в този емблематичен кабриолет за пътешествие из Външните Хебриди. Това е история за пъргавина, спиращи дъха гледки и няколко неочаквани обрата.

НАУЧЕТЕ ПОВЕЧЕ
ЗАПОЗНАЙТЕ СЕ С ПРОИЗВОДИТЕЛИТЕ

В Mazda CX-5 всичко е дело на дизайнерите. Получили свобода да следват вдъхновението си, те превърнаха визията и философията на Mazda в най-продавания SUV.

НАУЧЕТЕ ПОВЕЧЕ
УНИКАЛЕН ЯПОНСКИ ДИЗАЙН

Проучете причините за репутацията на Mazda като символ на дизайна. Нашите майстори на Takumi използват езика на формите и пространството, за да създадат усещането за динамично движение.

НАУЧЕТЕ ПОВЕЧЕ
ЕВОЛЮЦИЯТА НА ЕДНА ИКОНА

Раждането на една легенда: научете какво е допринесло за превръщането на Mazda CX-5 в един от най-продаваните SUV модели в своя клас.

НАУЧЕТЕ ПОВЕЧЕ